POVESTI DIN CASA TIFF 2013

“I trust cinema! ” Péter Forgács

Cred că aţi tot auzit şi un paroxism s-a cam creat în jurul a tot ce înseamnă Péter Forgács , Retrospectivă, Exodus pe Dunăre, Miss Univers 1929, I am von Hofler Variation on Werther şi aşa mai departe..

Cine e şi ce-i cu atâta tamtam pe această retrospectivă? Ei, dacă aş face şi eu precum sugerează  maestrul Lucian Pintilie într-o fotografie din zilele acestea făcută de Andrei Niculescu, "ia să vă luminez un pic". Nu de alta dar e mare păcat  mare să rataţi ultima proiecţie forgacsiană de azi de la Cinema Arta la ora 19.00, un film despre care el însuşi ne-a spus că-i „cam plin de tabuuri! Dar dacă e să vedeţi ceva total şi complex din partea mea, vi-l recomand eu însumi! "

Aşa că mergeţi pe mâna lui şi a noastră, pentru că nu ştiţi ce pierdeţi...  Astăzi şi până duminică şi expoziţia lui „Exodus pe Dunăre” de la Casa Tranzit, expoziţie ce a avut vernisajul miercuri, 5 iunie în cadrul evenimentelor zilelor fimului maghiar de la TIFF 2013. Expoziţia este deschisă şi azi şi mâine până la 12  dar se va putea vizita şi after-TIFF, în fiecare zi între orele  14.00- 20.00 cu intrare liberă!

Expoziția The Danube Exodus  din Retrospectiva Péter Forgács e o expoziţie document despre exodul evreilor din Slovacia chiar înainte de începerea celui de-Al Doilea Război Mondial.

900 de evrei din Slovacia şi Austria au încercat să ajungă în două bărci, pe Dunăre, la Marea Neagră, de unde plănuiau să se îndrepte spre Palestina. La întoarcere, aceleași bărci au transportat fermieri germani din Basarabia proaspăt anexată URSS-ului. Péter Forgács a folosit pentru filmul său imaginile filmate de Nándor Andrásovits, căpitanul uneia dintre bărci.

Cine-i artistul?

Péter Forgács s-a născut în 1950 şi este un artist media şi cineast independent stabilit la Budapesta. Din 1978 încoace a realizat mai mult de 30 de filme şi instalaţii media. Este faimos pentru seria sa de instalaţii şi filme multi-premiate Ungaria intimă, adesea bazată pe filmări de familie realizate între 1920 şi 1980, care documentează vieţi obişnuite ce vor fi afectate iremediabil de evenimente istorice ieşite din comun ce se petrec în afara ecranului.

De la începutul anilor '90, instalaţiile video ale lui Péter Forgács au fost găzduite de muzee şi galerii de artă pe tot cuprinsul Europei şi în Statele Unite ale Americii. Debutul său internaţional a avut loc în 1988, cu Familia Bartos. De atunci a primit numeroase premii la festivaluri internaţionale precum cele de la New York, Budapesta, Lisabona, Marsilia, San Francisco şi Berlin, unde a fost recompensat, în 1997, cu trofeul Prix Europa pentru producţia sa Cădere liberă.

Între 2000 şi 2002 Péter Forgács a fost rezident la Institutul de Cercetări şi Muzeul Getty din Los Angeles, unde a creat instalaţia The Danube Exodus - The Rippling Currents of the River, împreună cu The Labyrinth Project, un proiect de cercetare al University of Southern California. Operele sale pot fi admirate în mai multe muzee şi colecţii publice. În 2007 Péter Forgács a primit prestigiosul trofeu Dutch Erasmus Prize pentru importanta sa contribuţie la cultura europeană. În 2009, artistul a reprezentat Ungaria la Bienala de la Veneţia cu instalaţia Col Tempo - Proiectul W..

Teoreticiana media Joanne Richardson a spus despre Péter Forgács: „a dat proiectului bazat pe arhive private o dimensiune ontologică, transformându-l într-o meditaţie asupra naturii memoriei, asupra construcţiei istoriei şi asupra înseşi fenomenologiei realizării unui film”.

În cadrul retrospectivei Péter Forgács vor fi proiectate alte cinci filme: Sunt un Von Höfler/ I am Von Höfler (2008), Miss Univers 1929 (2006), Câinele negru/ El Perro Negro (2005), Filmul lui Angelos/ Angelos' Film (1999), și Cădere liberă/ Free Fall (1996).

Ce-am văzut şi ce-am pierdut!

Am reuşit să vedem în zilele trecute două din filmele sale, Filmul lui Angelos şi Miss Univers 1929 despre Lisl Goldarbeiter, regina frumuseții din Viena.  Ambele au fost proiectate la cinema Arta în miercurea de TIFF, în cadrul zilelor filmului maghiar şi ambele au stârnit controverse ideologice şi simbolistice după vizionare. Aruncați aici o scurtă privire dincolo de cortina cinemaului din acea seară de proiecţie, o mică selecţiune din Miss Univers 1929 .

Odată ce-l vezi înţelegi mult mai mult din  istoria acelei epoci, întelegi cum bine încerca să ne conducă prin filmele sale şi artistul cu explicaţiile de la final, înţelegi mai bine paradoxala frumuseţe secretă a omului ca individ din şi în societate. Oarecum înţelegi un val de istorie vorba lui Forgacs. Tabuurile din Miss Univers, paradoxala frumuseţe a reginei  Austriei declarate atunci în presa epocii, povestea destinului ei, secretele şi totuşi iubirea, o speranţă de care artistul fuge sau o arată în ascuns în filmele sale... toate converg către un alt gen de documentar, unul în care subiectivismul şi artisticul pot lipsi în măsura în care se reuşeşte ceva mult mai catharhic şi profund, acea înţelegere interioară a timpurilor trecute prin ochii şi vieţile vii ale unor oameni de tristă epocă. Proiectat în tandem cu Filmul lui Angelos, tot complexul artistic creat nu face decât să-ţi sugereze o contemplaţie dincolo de pensulă, între culoare şi lumină citându-l pe artist care ne-a elucidat maniera de a-i surprinde simbolurile şi subtilele mesaje, printr-o paralelă la Caravaggio.

Nu pot să fac filme cu happy end!  Viaţa nu e o chestiune de fericire ( parcă ar fi român nu-i aşa ?:)  ) Life is  a bitter pill !  ne-a spus atunci la final dar pe faţa lui nu se citea mâhnire sau tristeţe ci doar un val oprimat mimico-gestual de ne-răbufnire şi dreptate! Nimeni nu ştie cine-i în spatele acestei măşti a artistului sau a "perucii" ca mască cum bine jubila cu noi publicul în momentul întrebărilor. Fiecare are tabuuri, secrete pe care le ascunde sub măşti cotidiene. For me somebody stole my wig ! ne-o spus la final încercând să ne arate veridicitatea acţiunilor sale, a adevărurilor relatate în arta şi documentarele produse, subliniind dârz realitatea din el ca om. Oare?

Să fie aşa precum ne-o condus din cuvinte şi valuri de istorie contemplativă, să fie chiar aşa de uşor să citeşti oamenii ca pe nişte interpretări onirice?  Dar oare pe el cine-l citeşte? Ce se ascunde de fapt dincolo de răbufnita reactivitate la injustiţie şi nedreptate istorică, în acest Peter Forgacs?  Vă dau un pont, veniţi să-l vedeţi pe I am von Hofler! e chiar o variaţiune după Werther cu Peter Forgacs aş putea spune, chiar dacă nu este el protagonistul documentarului. După cum ni l-a recomandat atunci, la o poveste în holul cinematografului gol la acea ora, e un film despre un om cu multe tabuuri, iar ochii lui confirmau şi mai mult! Să veniţi azi la cinema Arta de la 19.oo ! N-o să regretaţi!

Christine-Marie Turcu - Voluntar TIFF-Blog

PS. Ne vedem de la 19.00 la Retrospectiva  Peter Forgacs : sunt un von Hofler  Variation on Werther Ungaria  Cinema Arta  azi.

Scrie un Comentariu

Despre Autor

Voluntari