POVESTI DIN CASA TIFF 2014

De la Bistrița la Cluj, pe urma TIFFului. RALUCA DAVID

mihai-viteazul-347014lCând avea 8 ani l-a văzut pe Mihai Viteazul pe un ecran mare. Nu-și mai amintește cu cine s-a ținut de mână pe drumul către cinema Dacia din Bistrița, dar în timpul filmului n-a atins nimic  în afara propriilor genunchi, de emoție. Acum, la 25, suține că n-a influențat-o în vreun fel filmul ăla, dar tot n-are o explicație pentru care-i plac bruneții înalți și impunători ca Amza.
În 1996 a fost pentru prima și ultima dată în sala B a cinematografului Dacia, care a fost închisă după puțin timp. În 2014, la cinema Dacia, aflat în paragină, filme se proiectează foarte rar. Chiar dacă ar vrea să ia de mână din nou pe cineva, de data asta și în timpul filmului… tot n-are cum. Nu în Bistrița.

S-a obișnuit să vadă filme acasă, că nu prea avea unde. Apoi a terminat o Facultate de Film la Cluj.
Așa că atunci când a venit nebunia TIFF, a trăit în cinematografe. Apoi s-a făcut voluntar.

Cea mai amuzanta experiență pe care am trăit-o la TIFF a fost pe vremea când eram voluntar la subtitrări, la ediția a 8-a sau a 9-a. Filmul pe care trebuia să îl subtitrez era în chineză, versiunea directors cut. Eu aveam subtitrarea pentru o variantă mai scurtă a filmului și cu secvențele schimbate între ele. Pentru a putea sincroniza, am downloadat filmul cu subtitrarea în engleză, aveam doua laptopuri în brate, de pe unul mă uitam la film și de pe altul căutam subtitrarea pentru secvența respectiva. Nu a fost cea mai sincronizată subtitrare din lume, dar măcar a existat! Oricum, în primii ani de TIFF vedeam și 40 de filme pe festival, deci prea multe pentru a putea numi unul anume acum, își amintește Raluca David.

E a 4-a oara în echipa TIFF. Acum face parte taman din echipa de video. Te va privi și te va saluta de pe partea cealaltă a camerei de filmat.

Mi-ar placea ca lumea să se bucure de festival, să se bucure că se întamplă în Cluj, să vadă multe filme și să simtă spiritul TIFF alergând de la un cinematograf la altul așa cum am făcut eu mulți ani la rand. 

Ține-i pumnii, ca la anul un film lung și bun cu numele ei pe generic să fie în competiția TIFF. Și pe marile ecran. Poate și la Bistrița. Atunci s-ar ține de mână cu toată familia.

***

Alături de o secțiune dedicată, evenimente speciale și expoziții, TIFF va găzdui în weekend-ul 30 mai - 1 iunie prima conferință majoră a campaniei Salvați Marele Ecran!”, care își propune să aducă laolaltă factori de decizie din cinematografie, Ministerul Culturii, RADEF România Film, autorități locale sau județene care au preluat astfel de active, manageri de săli, cineaști, invitați străini.

Salvați Marele Ecran!” urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de săli moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării, astfel încât, în următorii 10 ani, fiecare oraș cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un cinema funcțional. În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. 78% din orașe nu au niciun cinematograf funcțional.

Scrie un Comentariu

Despre Autor

Maco