POVESTI DIN CASA TIFF 2014

Campania “Salvaţi Marele Ecran!” la TIFF 2014

Începând de anul acesta Festivalul de Film Transilvania va juca un rol important în campania „Salvați Marele Ecran!”, demarată la finalul lunii martie de Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR). Alături de o secțiune dedicată, evenimente speciale și expoziții, TIFF va găzdui în weekend-ul 30 mai - 1 iunie prima conferință majoră a campaniei, care își propune să aducă laolaltă factori de decizie din cinematografie, Ministerul Culturii, RADEF România Film, autorități locale sau județene care au preluat astfel de active, manageri de săli, cineaști, invitați străini.

„Salvați Marele Ecran!” urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de săli moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării, astfel încât, în următorii 10 ani, fiecare oraș cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un cinema funcțional. În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. 78% din orașe nu au niciun cinematograf funcțional. Planul acestei campanii vine în ajutorul acestui nou val de cineaşti români ce reuşesc an de an să mai pună câte o treaptă spre reînălţarea la valoarea proprie a ideii de Cinema la noi.

Tudor Giurgiu_Credits - Nicu Cherciu (2)Conferința va avea loc sâmbătă, 31 mai, între 10.30 – 16.00, printre invitații străini care vor susține prezentări aflându-se Marta Materska-Samek, președinta board-ului Cinema Development Foundation din Polonia, Tina Hajon - Head of Film Exhibition, Croatian Audiovisual Centre, Ivo Andrle, fondatorul și managerul Aerofilms din Cehia. Ei au reușit să acceseze fonduri naționale sau europene pentru reabilitarea cinematografelor din țările respective sau au demarat proiecte de succes privind digitalizarea lor. La conferință au fost invitați primari și reprezentanți ai autorităților locale din mai multe orașe ale țării.

Împreună cu invitații și participanții, APFR își propune să evalueze situația din teritoriu și posibilitățile concrete de creare a unei rețele de cinematografe digitalizate, în paralel cu renovarea și modernizarea unor săli care pot fi multifuncționale, găzduind și proiecții de film, printre altele; să medieze colaborări între autorități locale și județene și manageri culturali; să analizeze fondurile structurale europene disponibile, posibilele schimbări în Legea Cinematografiei și soluțiile tehnice concrete de digitalizare.

Tot sâmbătă, în cadrul TIFF 2014, de la ora 20.30, spectatorii și invitații vor avea parte de o surpriză: o proiecție într-un spațiu de inedit, fostul Depozit de Filme al RADEF, de pe strada Maiakovski. Primăria Cluj-Napoca și ROSAL, cu sprijinul RADEF, vor demara în curând un proces de curățare și igienizare a spațiului, după ce, ani buni, locul s-a aflat în paragină. De la 22.00, vor fi prezentate secvențe din documentarul work-in-progress al lui Alexandru Belc despre cinematografele vechi din România și personajele care și-au legat viața de ele, Cinema, mon amour. La dezbateri, dar și la seara specială de la Depozitul de Filme vor participa și câțiva dintre eroii acestui documentar, proiecționiști și administratori de cinema din Botoșani, Iași, Arad, Târgu Mureș, Hunedoara, Piatra Neamț sau Cluj, care cunosc în detaliu istoria acestor săli. Proiecția va fi urmată de discuții cu publicul.

De altfel Campania TIFF salvează Depozitul de Filme este prima şi cea mai amplă mişcare de responsabilizare a tuturor de importanţa cinematografului la nivel local. S-a lansat  de asemenea, şi un apel la strângere de fonduri în gala de deschidere, pentru Depozitul de Filme RADEF RomâniaFilm, de pe strada Maiakovski nr. 31-35, ce  este astăzi un spaţiu părăsit, spectaculos prin miile de pelicule de film abandonate și prin istoria pe care o cuprinde. Depozitul de Filme poate deveni, atât prin potenţialul său de spațiu alternativ de cultură urbană, cât şi prin valoarea istorică și culturală, cel mai bun loc pentru înființarea unui Muzeu al Cinematografiei, adecvat însă conceptului de muzeu din secolul XXI, o instituție vie, unde copiii și adulții se pot educa și pot experimenta diferite activități interactive.

Depozitul de Filme poate fi transformat dintr-un punct pe o hartă, un loc abandonat, îngropat între mii de role de film, într-unul de care toți sunt responsabili direct, un spațiu care poate deveni unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Cluj.

Donațiile pentru igienizarea, ecologizarea și amenajarea Depozitului de Filme pot fi făcute pe site-ul www.we-are-here.ro/p/salvatimareleecran-cluj dar și în locațiile TIFF (Cinema Florin Piersic, Casa TIFF, Piața Unirii), pe durata festivalului, la voluntarii campaniei. Suma necesară într-o primă fază este de 7.000 de euro.

În cadrul campaniei vor mai avea loc în acest weekend, două evenimente tematice la care vă invităm să luaţi parte: sâmbătă, expoziţia "Cinematografe, filme şi reclame" de la ora 16.00 la Casa TIFF şi duminică,  pe lângă multele proiecţii de filme din cadrul Cinema, Mon Amour, vă recomandăm cu drag să veniţi la proiecţia specială  The Last Remaining Seats, în prezența regizorului Mario Piperides, un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor. Același subiect abordează și Cinema at the End, un film despre sălile muribunde din Argentina, The Last Projectionist, care face un tur al cinematografelor independente britanice, și The Rep, despre eforturile unor tineri de a deschide o cinematecă în Toronto. Proiecţia va avea loc la Depozitul de Filme, de la ora 21.45, duminică seara cu intrare liberă.

Vă invităm în număr cât mai mare să contribuim la ceea ce înseamnă şi poate însemna Depozitul de filme pentru Cluj şi totodată să ne bucurăm de un weekend împreună cu istoria cinematografului.

Vă aşteptăm la TIFF-weekend!;)

 

Christine-Marie Turcu, voluntar Blog TIFF

Scrie un Comentariu

Despre Autor

TIFF Blog