POVESTI DIN CASA

Behind the screens la TIFF 2016: cu și despre tehnologia de proiecție

Scris de Flavia Dima

A venit vremea să vorbim și despre calitatea proiecțiilor și tehnologia din spatele acestora. Pentru a afla mai multe detalii, ne-am vizitat colegii din departamentului tehnic, care anul acesta este găzduit în interiorul sediului Universității Sapientia din Piața Muzeului.

În total, 28 de oameni din staff-ul TIFF lucrează zi și noapte pentru a fezanda și găti carnea festivalului și anume proiecțiile filmelor. 9 dintre colegi sunt profesioniști veniți din Austria, Germania sau Olanda. Anul acesta, ei au avut parte un volum de muncă impresionant, pentru că numărul filmelor din festival a crescut, și odată cu el și numărul celor în format DCP - sunt 260 la număr.

tehn 3

Cam așa arată programul lor. Pe o singură zi, să-nțelegem.

Vă-ntrebați ce-i aia un DCP? Ei bine, este un sistem nou de a proiecta filmele în format digital. Acestea vin sub forma unor fișiere criptate a căror mărime este de obicei în jurul a 150 de gigabiți, care sunt transmise de pe un server specializat către un proiector foarte puternic. Aceste filme sunt criptate cu ajutorul unor fișiere specializate, care stabilesc de câte ori poate fi proiectat filmul - făcând astfel piratarea lor imposibile. Vlad Plăiașu, șeful departamentului tehnic TIFF ne spune că știe de această tehnologie de șapte ani de zile, iar că acestea au devenit în acest răstimp standardul industriei de film. Își amintește că acum șapte ani la festival marea majoritate a filmelor erau pe casetă, câteva pe peliculă și doar un număr foarte mic erau în format DCP, în schimb, anul acesta există la TIFF doar patru filme care au venit pe rolă - restul fiind în acest format.

În total există între 8 și 10 tone de echipament, din care circa 7 tone sunt alocate pentru cele trei spații de proiecție care în timpul anului nu dispun de dotări de cinema: Cercul Militar, Casa de Cultură a Studenților și Cinema Arta. Împreună cu zona de proiecție din Piața Unirii, echipa de la tehnic ridică patru cinemauri într-o singură zi - în joia dinaintea îneperii TIFF. Un set complet de proiecție conține un server DCP, un videoproiector DCI (care spre deosebire de un proiector clasic, este mult mai voluminos, puternic, cu gamut și o gamă mult mai largă de culoare), ecrane și sisteme de sunet 5.1 în format Dolby.

13336251_10209432774244870_1485314144_n

Vlad Cantoreanu. Producător de film în viața de zi cu zi, la TIFF este cel care verifică calitatea filmelor care sunt trimise spre cinemauri.

TIFF.15 are și o premieră în ceea ce privește echipamentul - anume, un proiector 4k folosit la Piața Unirii Open Air, pentru proiecția specială a filmului Taxi Driver al lui Martin Scorsese. Pe de altă parte, celelalte locații în aer liber precum Someș Open Air, Castelele Bannfy și Gilău, Depozitul de Filme și Vlaha sunt încă pe sistem digital clasic, care, însă, vor fi upgradate și ele la anul.

Desigur, sistemul de distribuție al filmelor în format DCP este complet diferit față de cel clasic, cu filme digitale standard, care vin la cinematografe în afara festivalurilor și care își permit să mai anuleze câte o proiecție dacă au o eroare tehnică. „Trebuie să fim siguri în proporție de 99% că filmul va rula fără nicio problemă.” ne spune Vlad Plăiașu, managerul departamentului tehnic. „Noi facem totul aici - verificăm în detaliu fiecare film și încercăm să corectăm ce primim și să luăm cele mai bune decizii în ceea ce privește subtitrările și să facem serverul central cu toate filmele. Avem între 35 și 40 de terra de filme doar pentru ediția de anul acesta. La anul plănuim să avem și o librărie centrală de 50 de terra, dar și librării locale pentru anumite locații - precum un server pentru sălile de la Victoria și Cercul Militar.

13335488_10209432773964863_2090096538_n

El e Vlad Precup, coleg cu celălalt Vlad, responsabil de aceleași sarcini.

Avantajele acestei tehnologii sunt majore - calitatea tuturor aspectelor filmului este net superioară, nu există posibilitatea de a întâmpina blocaje sau erori ale fișierelor în timpul proiecției și, spre fericirea regizorilor și producătorilor de film, acesta nu poate fi piratat datorită complexității formatului. Pe de altă parte, există și anumite provocări. Există mult mai multă muncă în acest an și pot interveni tot felul de situații-limită: ba o fugă cu un stick cu subtitrări cu câteva minute înainte de proiecție, ba ceva de reparat sau de pus la punct între filme. Dar cei de la tehnic le fac față tuturor cu brio.

13342439_10209432750524277_193327117_n

La final, o parte din regulamentul lor intern 🙂

Scrie un Comentariu

Despre Autor

Flavia Dima